Greg Zeschuck és Ray Muzuka visszavonulnak a BioWare-től
A BioWare két alapító doktora, Dr. Ray Muzuka és Dr. Greg Zeschuk, akik Dr. Augustine Yip-pel együtt hozták létre a céget 1995 februárjában, miután végeztek az Albertai orvosi egyetemen. A BW nagy öregei közel húsz éven át igazgatták a cég működését és számos nagy cím megjelenése fölött atyáskodtak: úgymint a Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the old Republic és The Old Republic, a Mass Effect trilógia és a hamarosan trilógiává bővülő Dragon Age sorozat.
Visszavonulásuk okaként mindketten azt nevezték meg, hogy a BioWare már elég stabil és nagy cég önmagában, itt az ideje hogy ők tovább álljanak és valami újat fedezzenek fel. Búcsúzóleveleiket blogbejegyzéseikben olvashatjuk (angol nyelven), ahol jókívánságokat is hagyhatunk a két dokinak:
Dr. Ray Muzuka blogja: http://blog.bioware.com/2012/09/18/from-ray-muzyka/
Dr. Greg Zeschuck blogja: http://blog.bioware.com/2012/09/18/from-greg-zeschuk/
Aaryn Flynn, a BW General Managare is nyilatkozott a doktorok távozásáról, valamint arról, hogyan tovább a BioWare számára. Ami számunkra ebből érdekes lehet:
” MASS EFFECT – Executive Producer Casey Hudson and his team are coming off an amazing eight-year run with the Mass Effect trilogy. But they’re not done yet. We are releasing more multiplayer content and we have more single-player stories coming throughout the next six months, including Omega which is coming in the Fall. But the Mass Effect universe is vast, and Casey and our teams have plans for another full game. “Where to go next?” with such a project has been a question a lot of us have been asking, and we’d all love to hear your ideas.”
Köszönjük, Mr. Flynn, az imént leplezte le nekünk a következő single player DLC-t, a sokak óta régóta várt és spekulált Omegát! Az új DLC idén ősszel várható. Valamint szó esik még további multis letölthető tartalmakról és Casey Hudson producer úr csapata készen áll, hogy egy újabb Mass Effect játékkal rukkoljon elő a nagyérdemű számára.
A teljes közlemény itt olvasható: http://blog.bioware.com/2012/09/18/from-aaryn-flynn/
Végérvényben: köszönjük Dr. Muzuka és Dr. Zeschuk, előre BioWare!
Ügyesen takarják, persze hogy nem mondják meg a pontos okát a távozásnak.
Szerintem elegük lett az EA-ből. innen is a hirtelen DLC bejelentés.
„Valamint szó esik még további multis letölthető tartalmakról és Casey Hudson producer úr csapata készen áll, hogy egy újabb Mass Effect játékkal rukkoljon elő a nagyérdemű számára.”
WTF???
Nem arról van szó, hogy ne örülnék neki, de a ME3 végén megoldódott a trilógia lényege – a Kaszások problémája – így vagy úgy (abba nem akarok belemenni, hogy hogyan). Ha most az akkor éppen a külső rendszereket tisztogató renegát Kaszásokra kell vadászni, lerombolódik a Mass Effect tekintélye, ha meg vmi teljesen új ellenség lesz, csak egy újabb „pénzhozó” folytatásnak fog tűnni.
Amúgy meg hogy folytassuk, amikor a 6 befelyezésből 5-ben Shep meghal???
Először is a tekintély rombolódása már az ME2 fizetős DLC-ék megjelenésével elkezdődött.
Másodszor ki mondta hogy az új trilógiában Shepardel leszünk.
Harmadszor az összes befejezés(mind a 4) úgy végződött hogy Sheperdet vissza lehet hozni, még a halálból is. pl: a kaszások ha túlélték újraépítik a testét ugye az emlékei megmaradtak stb. én bármit el tudok képzelni ezután a ,,művészi befejezés után”
Valahogy sejthető volt ez a történés, azok után, hogy nemrég az egyikükről keringett egy pletyi, hogy otthagyja a BW-t. Hiába mondják, hogy minden marad a régiben, ez akkor is változásokat fog elindítani náluk. Az a kérdés, melyik irányba?
Nem tudom, mennyire igaz az, hogy a BW hallgat a rajongóira. Szerintem nem igaz, mert nem ők mondják meg, milyen játékosrétegnek szánják a játékaikat. Az EA, ebbe már rég óta rendesen beleugat és tényleg szó szerint elpusztítanak olyan tehetséges fejlesztőcsapatokat is, mint a BW. A mostani szerepjátékaik egyre bénább játékmenettel büszkélkedhetnek. Kevesebb, vagy teljesen lényegtelen testre szabhatóság, egyre könnyebb és egysíkúbb harcok, lineáris pályavezetés, kevesebb döntési lehetőség. Örültem volna, ha nem 2 évente jönnek az új Mass Effect részek, hanem mondjuk 4 évente, mert legyen akármilyen profi is a BW, 2 év édeskevés egy átgondolt és szerteágazó szerepjáték elkészítéséhez. Én a helyükben a Kotor 1-hez hasonlóra csináltam volna a ME3-at: Egy bolygó jóval hosszabb ideig kellett volna tartson. Nem 1-4 küldetésből. És ráadásul tudom, hogy a sztori megkövetelte a 3-ban a lineárisabb haladást, de ezt is meg lehetett volna oldani, ha másképp építik fel a sztorit és a játékmenetet. De ugye miért kellett ilyennek lennie a játéknak? Nehogy az „új játékosok” – a 11-14 éves „Pistikék”, akiknek ráadásul nem is való még ilyen játék, ha a korhatárt nézzük -, eltévedjenek, sokszor elhalálozzanak és emiatt ráunjanak a játékra, mert ez veszélyezteti a következő részek eladási indexét. Van egy haverom, aki azért hagyta abba ELSŐ végigvitelre a ME3-at, mert szerinte túl nehéz a harc…no comment. Csináltak régen egy felmérést, hogy a 2. részt mennyien vitték végig. Jó, ha a 20%-ot elérte. Már nem emlékszem pontosan, csak arra, hogy lefagytam, mikor megláttam, milyen baromi kevesen vitték végig. Miért? Mert a mai generációt, az akción és a látványon kívül más dolgok már untatják. Volt olyan is aki azt mondta, túl sok a szövegelés benne… Felhozok egy játékot példának, ami szintén az egyik kedvencem a ME mellett: Diablo 3. Megjelenése óta, folyamatosan azon megy a rinyálás, hogy túl nehéz, hosszú ideig tart benne jó tárgyakat szerezni meg hasonlók. Erre fogták magukat a fejlesztők és el kezdték folyamatosan gyengíteni a játékot, hogy a „Pistikék” is élvezhessék. Ám ezután, meg azok kezdtek el háborogni, akik szeretik a kihívásokat és vért izzadva akarják elérni a céljaikat. Szóval a „Pistikék”, nem szeretnek szöszölni a karakterfejlesztéssel, nem szeretik a hosszas dumákat a karakterekkel, nem szeretnek gondolkozni, csak puffogtatni és nézni a látványosabbnál látványosabb filmbetéteket. Ők a többség, sajnos. Csodálkozunk, hogy emiatt kell a BW-nek lealacsonyodnia? Nem. Ők valószínűleg nem tennék, de rá vannak kényszerítve. Ott a BW főnöke, az EA, aki majd megmondja, hogy „Gyerekek, fasza profitunk lesz, ha”Pistikéknek” is eleget teszünk az új játékunkkal. Csináljuk habkönnyűre a játékmenetet; tűzdeljük meg őket látványos bejátszásokkal, hiszen a technológiai hátterünk bőven meg van hozzá; ami idáig elvette a kellő iramot a játékmenetből, azt szüntessük meg, vagy tegyük opcionálissá és ennyi.” Az EA szerint, ez elég, hogy mindenkinek megfeleljenek. Pedig aki nem akar hibrid játékokat(én hívom őket így), azok szívják a fogukat és elégedetlenkednek. Az arany középutat nem könnyű megtalálni. Most akkor senkinek nem lehet megfelelni? Dehogynem. Csináljanak játékokat a „Pistikéknek” és azoknak is, akik a komolyabb, összetettebb játékok hívei. Ja, hogy az úgy már sok kiadás és rengeteg idő is ugye? Ááá, azt nem lehet. – válaszolja az Elektronikus Művészetek… Nehéz optimistának lenni, de imádkozzunk, hogy az EA belássa, hogy nem tudnak mindkét tábornak megfelelni csak akkor, ha külön-külön mindegyikkel foglalkoznak.
Például most nem azért, de a BW mindig is szerepjátékokkal foglalkozott, most meg RTS-t is csinálnak: C&C Generals 2… Nem mintha baj lenne, de miért pont velük fejlesztetik, mikor annyi neves csapatot magukénak tudnak? Érthetetlen.
Ami mára új divatnak számít a normális kiegészítő csomagok helyett, a DLC-k. Rövidek, gyorsabban kész vannak, sokszor pedig úgy érezzük, hogy ennek az alap játékban lett volna a helye. [Hányás]
[Hányás vége!] Engem a ME2-ben az zavart a leginkább, hogy az alap játék fő küldetései, sokszor mellékküldetés hatást keltettek bennem, a Lair of The Shadow Broker-hez képest. A másik meg. A DLC-khez nem fogják az összes szinkronszínészt újra berángatni, mert a költségek ugye… Csodálkozunk, hogy a ME DLC-iben a társak nem beszélnek – tisztelet a kivételeknek? Egy alapjátékot bővítő csomagnak több értelme lenne egy ilyen játéknál és de persze csak a játékosok szempontjából, viszont a játékkiadók többségének nem a játékosok számítanak. Szóval a BW hiába hallgatna a rajongóira, úgyis hibrid játékot fognak csinálni, kiadják, aztán DLC záporokat kapunk az arcunkba. Jön a kérdés: Miért pont egy ilyen kiadóhoz mentek feleségül? Miért nem volt jó nekik a CD Projekt? Nyilván jobb jövőt akartak maguknak és ez lett az eredménye. Most tényleg, nagyon jól kell teljesíteniük, hogy újra régi fényükben ragyoghassanak. Nekem így is felejthetetlen élmény volt a ME trilógia, de ennél ezerszer jobb is lehetett volna. Kösz, EA!
Amitől a legjobban behánytam, az a Dragon Age 2 bejelentése volt. A bejelentés napján fellőtték a honlapot, de már ott lifegett hatalmas betűkkel, az ELŐRENDELÉS gomb. [Újabb hányás]
Röviden: Szerintem a két alapító megunta a banánt, mert egyre kevesebb beleszólásuk volt már a saját cégük vezetésébe. De lehet tévedek.
Örülök, ha lesz új ME rész. De ne csináljanak belőle MMO-t, mert akkor egy újabb rajongót veszítenek el! Ne csináljanak belőle FPS játékot, maradjon ugyanúgy Akció RPG, de inkább az RPG legyen a mérvadó!
Ez volt az egyik legmegfontoltabb gondolatmenet melyet a BW( EA) minőségbeli zuhanásáról halottam, úgyhogy teljesen egyet értek veled. De sajnos ki kell ábrándítsalak ettől csak rosszabb lesz. Akinek már egyszer elszált az agya (EA) az nehezen tér vissza régi énjéhez. És valószínű, hogy a távozásuk egy másik nagy oka az volt, hogy ők beleláttak az EA (BW) jővőbeli terveibe és nyagyon nem tetszett nekik.
Valóban nem sok esélye van, hogy ez a vakegér társaság észhez térjen, de megpróbálok reménykedni. Előbb utóbb muszáj lesz észrevenniük, hogy saját maguk alatt vágják a fát.
Én nem vagyok annyira MMO ellenes, már ha jól megcsinálják persze. Végülis ha olyan kidolgozott RPG-s világot hoznak létre, mint a „The Old Republic” lenne értelme, természetesen mellőzve az ott alkalmazott elavult targetolós passzív játékmodort és a napjainkban elterjedőfélben lévő akcióra váltanak. Hm, asszem ezzel az első action FPS/3ps (3rd person shooter) MMORPG lenne a piacon. Nagy meló lenne vele az biztos, de a technológia már meg van rá, ha más nem csak össze kell lopni 😉
Pedig hidd el, egy MMO sokkal sivárabb, mint egy solo játék. Szeretem a Warcraft 3-at, de a WoW nem jön be, pedig az én tudomásom szerint az a legnépszerűbb MMO jelenleg. Szeretem a Star Wars-ot is, de az SW:TOR totálisan hidegen hagy. Az MMO-k és azon belül az MMORPG-k mind ugyanarra építkeznek. A sztori ott csak amolyan másodlagos dolog. Egy MMO-ban a játékmenet és a tartalom nagysága a lényeges. Ez a menj ide, ölj meg ebből 20-at, add le a küldetést, aztán menj amoda szedj össze x mennyiségű űrnyulat, majd megint add le. Na ez nem nyerő. Inkább maradjanak egy új epizódnál és kész. Szigorúan magánvélemény volt!
Nos igen, minden MMO-nak az a hátránya, hogy egy idő után kezd monotonná válni az értelmetlen küldik miatt. Pont ezért én sem tudok már leragadni egynél huzamosabb ideig (volt alkalmam jóegypárat kipróbábálni, több tesztelésben is részt vettem). Mondjuk a Wow-al csaknem 4 évig játszottam, de ott nem maga a játék tartott ott, hanem a közösség (tényleg jó banda volt, némelyikükkel máig baráti viszonyban vagyok). De mostanában kezd elindulni az MMO-knál egy fejlődési hullám, a már említett „action” útvonal egyre jobban kidolgozottabbá válik, a legújabbak már kezdenek kilépni az instakörnyezetből is (TERA, GW2, RaiderZ). Ugyanakkor a D&D legújabb kiadása saját magunk által tervezett insták és kalandok felállítását kínálja majd. A TOR-ban megjelent az összefüggőbb RPG szál (bár az elmaradott targetolós passzív játékmodor tönkreteszi az egészet). A Tribes legújabb verziója és a Planetside 2 pedig hatalmas méretű FPS pályákat biztosítanak, ráadásul vezethető járművekkel. Azt még korai lenne kijelenteni, hogy a jelenleg piacon lévő fejlesztések kielégítő minőségű ME folytatást tudnának kínálni, de határozottan jó irányban haladnak. Szóval látható fejlődés állt be az MMO-k történetében, és ha az egymással konkuráló cégek meg akarják tartani a játékosaikat, újabb és újabb fejlesztéseket fog kelleniük a piacra dobni. Véleményem szerint most kezd beállni az MMO iparban az „ipari forradalom”. Egyre több fejlesztő kezd inkább Free 2 Play (ingyenesen játszható) játékokat kiandni ügyelve arra, hogy maga a játék ne legyen Pay 2 Win (a sikeres előrejutásért azért mégiscsak fizetni kell), de asszem az EA még nem tart ott hogy ezt felfogja, bár a ME3 multi ingyen löki a kiegészítőket. Ha egy tehetséges gárda összeállna, 2-3 éven belül szerintem össze tudnának dobni egy olyan ME világot, ahol a saját ízlésünkre formált karakterrel tudnánk kalandozni a haverjainkal.
Különben nem tudom, miért gondolkodik mindenki a ME trilógia folytatásában (jó ezt sugalja a 3-as végén a még egy Shepard-ös mese ígérete). De ha belegondolunk, mit szoktak összehozni a „kreatív” egyének, ha egy már „tökéletesen” (ME3 vége) lezárult storyval van dolguk? Csinálnak egy 0. részt (vagy egy -3. résztől kezdődő újabb trilógiát). Amit én elfogadható „folytatásnak” tudnék tekinteni, az egy az eredeti trilógiával párhuzamos idősíkon játszódó történet lehetne. Elég nagy az ME univerzum és valjuk be volt is erre már példa (ME könyvek, ME infiltrator). És most kissé újra visszakanyarodva az MMO-hoz nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekem nagyon bejött a ME2-ben az egymással hol együttműködő, hol konkuráló zsoldos szervezetek koncepciója, ez valahogy hiányzott a ME3-ból (konstans 3 ellenfél). Egy MMO-ban teljesen kivitelezhető lenne újonnan alapított szervezetek, vagy akár már a meglévők (Szövetség, Asári kommandó, Turián hadsereg, a zsoldos bandák, Cerberus, a Geth [törzsközösség, vagy az eretnekek], vagy akár a kaszások) oldalán területek/technológia/nyersanyagok/… uralmáért harcba szálni és kissé a saját ízére formálni a tejútrendszer történetének alakulását. Azt hiszem lenne benne potenciál, hiszen az ME3 multiba ami ugye nem más mint jobb esetben 11 körig tartó túlélésért folytatott öldöklés kisebb „küldetések” végrehajtásával, is próbálkoznak valami történetszerűséget beleerőszakolni a 2hetente megrendezésre kerülő hétvégi íventekkel, amik minthogy a kaszások elleni szövetséges csapatok küzdelmeivel egészítenék ki az alapstoryt (az hogy ez mennyire sikerül nekik az már más téma, de szerintem ez akar lenni az alapkoncepció).
Nah elég hosszúra sikerült, pedig csak pár mondattal szerettem volna kiegészíteni az előző kommentemet és felvázolni, hogy valójában mire is gondoltam amikor az MMO folytatást/kiegészítést védelmembe fogtam. Összefoglalva annyit szerettem volna közölni, hogy tipukusan olyan eset, amit ha jó irányból közelítenek meg, akkor valami maradandót, egyedit is képesek lennének összehozni, de óriásit is bukhatnak vele. Én szeretnék reménykedni az első változatban, hogy kedvem szerint szabadon bebarangolhassam az ME világát nem törődve a rám nehezedő egész galaxist megmentő küldetés súlya alatt (persze jöhet az is, ha mulattam már egy jót az Omegán 😉